به گزارش مشرق، کاپیتان رضا نخجوانی در گفتوگو با فارس با اشاره به اینکه حمایت از شرکتهای هواپیمایی وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری است، اظهار داشت: هماکنون 14 ایرلاین فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد تنها یک شرکت هواپیمایی (ایرانایر) دولتی است و 13 ایرلاین دیگر خصوصی هستند.
وی با اشاره به اینکه 209 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: حدود 160 فروند از این هواپیماها فعال است و 49 فروند دیگر در حال تعمیرات اساسی بوده و یا برنامه چک دارند و منتظر ورود قطعه از خارج هستند.
نخجوانی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل زمینگیری این هواپیماها، وضعیت نامطلوب اقتصادی شرکتهای هواپیمایی است که قطعاً با رتبهبندی ایرلاینها تأثیر مستقیم دارد.
* لزوم حمایت بانکها از صنعت/ حمایت دولت در قالب واقعی شدن نرخ بلیت
وی با تأکید بر لزوم حمایت بانکها از صنعت حمل و نقل هوایی و حضور سرمایهگذاران در این صنعت، ادامه داد: در این راستا لازم است با ایجاد زمینههای درآمد مطلوب برای سرمایهگذاران، آنها را برای سرمایهگذاری در این صنعت تشویق کرد، بنابراین باید با واقعی شدن نرخ بلیت، توجیه فنی و اقتصادی برای شرکت هواپیمایی و صنعتگراران ایجاد کرد.
* شرط تأسیس شرکت هواپیمایی دارا بودن 5 فروند هواپیما است
رئیس سابق سازمان هواپیمایی در خصوص صدور مجوز برای تأسیس شرکت هواپیمایی، خاطرنشان کرد: طبق قانون سازمان هواپیمایی کشوری، هر شرکت باید در گام اول، 5 فروند هواپیما داشته باشد، البته ایرلاین میتوانند با سه فروند هواپیما نیز فعالیت خود را آغاز کند، اما به شرطی که هواپیماهای خود را افزایش دهد.